Branding markito nic innego, jak proces budowania świadomości marki u Twoich klientów. Składają się na niego działania z różnych obszarów, takich jak zarządzanie i marketing. Branding pokazuje wartości, działania i cele firmy tak, aby budować więzi. Więzi estetyczne, emocjonalne, podobieństwa – pomiędzy marką a jej potencjalnym użytkownikiem. Nie ma znaczenia czy rzecz dotyczy gadżetów reklamowych, ubezpieczeń czy turystyki. Liczy się to, co i jak kojarzy, myśli czy wręcz czuje klient w kontakcie z marką.
Tyleż popularnym, co błędnym poglądem jest, że na branding marki składa się logo i identyfikacja wizualna marki. Owszem ale to tylko elementy szerszej całości, samo logo to nie wszystko. Markę kształtują:
Branding to nie jednorazowy projekt. To proces:planowania i konsekwentnego dbania o spójny wizerunek i pożądany odbiór marki.
Krótko na to pytanie można odpowiedzieć tak: wykreowanie pożądanego wizerunku, a następnie jego utrwalenie i propagowanie wśród odbiorców. Po co? Dla konkretnych korzyści, takich jak:
Budowanie świadomości marki to zespół złożonych i długotrwałych działań, a na efekty trzeba poczekać. Niemniej – warto.
2. Wyróżnienie marki wśród konkurencji.
3. Poprawa i wspieranie spójności marki.
4. Systematyzacja wizerunku marki
5. Odpowiednią komunikację marki – dostosowaną do branży, grupy docelowej, warunków, otoczenia, sytuacji rynkowej czy geopolitycznej. Potrzebujecie przykładów? Prześledźcie działania światowych gigantów po ataku Rosji na Ukrainę 24 lutego.
6. Opracowanie i usprawnienie strategii zarządzania marką.
Solidne i planowane działania brandingowe to wymierne korzyści:
Należą do nich między innymi:
wysoka rozpoznawalność marki to ograniczenie wydatków na marketing i promocję np. w social mediach – ludzie łatwo nas kojarzą przez co nasze komunikaty zyskują nośność
spójna tożsamość marki a więc przejrzyste zarządzanie i oszczędności czasowe i finansowe;
rosnąca sprzedaż produktów – wolimy kupować to, co znamy – tak działa nasz mózg, choć może nam się to nie podobać:);
lojalność klientów i częstsze polecenia – czyli wiarygodność naszej marki, to zawsze się wiąże. Pracowałbyś z Amber Gold? 🙂
przewaga konkurencyjna – jesteśmy nie do pomylenia, jak Play
ekspansja marki – łatwiej zdobywać kolejne rynki, kiedy każdy wie, kim jesteś i czym się zajmujesz. Np. Duda = wiadomo od razu, prawda? Wędliny:)
łatwiejsze wprowadzanie kolejnych produktów i marek do Twojego portfela
.Dobry branding zawsze prowadzi do wzmocnienia marki, a silna marka to jedna z największych i najstabilniejszych przewag konkurencyjnych jakie może osiągnąć firma. Właśnie dlatego branding jest tak ważny i tak opłacalny.
pozytywny i trwały wizerunek w umysłach odbiorców (patrz szeroko na konsumentów, kontrahentów i konkurencję – oni również składają się na grupę odbierającą Twoje komunikaty)
Niezależnie od tego, czy chcesz podrasować istniejącą czy stworzyć nową markę zacznij od tego, aby rozejrzeć się samodzielnie.
Szerszy obraz marki i co istotne OBIEKTYWNY audyt marki warto zlecić profesjonalnej agencji. Podstawowymi rzeczami, którym powinieneś się przyjrzeć są: wartości, strategia marketingowa, identyfikacja wizualna oraz planowany rozwój – cele i oczekiwania.
Na tej podstawie pozyskasz również wskazówki odnośnie kierunków swojego rozwoju, obszarów do zmiany i poprawy.
Po przeanalizowaniu swojej obecnej sytuacji określ najważniejsze cechy marki: wartości, jej charakter lub jak wolisz – archetyp, twoją grupę docelową, styl komunikacji odpowiedni dla grupy oraz jak chcesz się rozwijać. Dopiero kiedy masz gotowy plan działania oraz zebrane najważniejsze założenia warto przystąpić do projektowania marki
Teraz czas zdecydować jak prezentować ma się Twoja marka, jak chcesz ją przedstawiać i jak komunikować najistotniejsze jej cechy.
Podstawowe elementy profesjonalnego projektowania marki przedstawiają się mnie więcej tak:
Uchwycenie i zaprojektowanie wszystkich elementów od razu jest bardzo trudne, a wręcz niemożliwe, dlatego nie przejmuj się, że coś może Ci umknąć. Jeśli dobrze zaplanujesz istotę i najważniejsze aspekty, to całą resztę będziesz mógł dopracować w każdej innej chwili.
Pamiętaj, że Twoja marka jest żywa, będzie zmieniać się, ewoluować i przekształcać, a więc należy cyklicznie weryfikować czy pierwotna struktura ciągle jest aktualna i spełnia Twoje założenia. Czasem będzie potrzebny lifting ale to naturalna część cyklu życia marki.
Nie popełniaj szkolnych błędów i nie traktuj etapu wdrożenia po sierocemu.
Tak jak każdą rzecz w biznesie wdrożenie trzeba odpowiednio zaplanować. Bez względu na to czy startujesz nową markę, czy liftingujesz istniejącą, cały proces musisz odpowiednio poukładać.
Najpierw strona formalna:
Nie daj się ponieść i daj sobie czas na dopracowanie szczegółów. To ważne nie mniej niż atrakcyjne logo.
To kolejny element brandingu twojej marki, w niektórych branżach nawet kluczowy. Dlaczego?
Jeśli czujesz, że będziesz potrzebował wsparcia w tym zakresie – zadzwoń do nas.
Po wprowadzeniu marki lub jej nowego brandingu (rebranding) na rynek rozpoczyna się procesu aktywnego podtrzymywania jej w świadomości odbiorców i dbałości o prawidłowy jej wizerunek. Teraz zaczyna się prawdziwa gra, dlatego zaglądaj do opracowanych planów i strategii. Ekstremalną przewagę dadzą ci w tej dziedzinie dwie rzeczy: spójność i konsekwencja.
Spójność działań tworzy spójność marki, a gdy na każdej płaszczyźnie marka budzi te same emocje i skojarzenia jakie zaplanowałeś – rośnie jej siła. Nie łam drastycznie tych założeń przez kaprysy i niedopatrzenia, ostrożnie podchodź do dużych zmian, tak aby nie ucierpiała Twoja wiarygodność.
To samo tyczy się strony wizualnej zarówno marki jak i produktu.
Statystyki wskazują, że marka, której branding nie jest optymalny, ale realizowany z dużą konsekwencją osiągnie znacznie lepsze wyniki, niż marka ze świetnym, lecz chaotycznie wdrażanym planem. Świadomość marki buduje się poprzez konsekwencję, cierpliwość i spójność.